Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

VIRTUAL REALITY II: DESIGN AND PRODUCTION

COURSE CODE: 46702

COURSE TYPE: COMPULSORY

ΕCTS: 5

SEMESTER: 7TH  | WINTER

COURSE LANGUAGE: GREEK

 

SYLLABUS


The course aims to teach the entire process of designing and producing interactive virtual reality (VR) artworks. The course takes a hands-on, practice-based approach based on the creation of team projects. Students participate in all stages of VR design and production, including the development of the artistic concept, the design of the virtual space and the non-linear narrative, the processing of 3D models and other digital material, the composition of the virtual environment, and the design and programming of user navigation and interaction.

 

The main thematic units of the course are the following:

  1. Presentation of design and production methodologies for VR projects
  2. Designing a virtual reality project, elaboration of artistic concept.
  3. Design of virtual space, creation of maps and drafts of plastic compositions.
  4. Development of the non-linear narrative that will unfold within the virtual environment.
  5. Creation and processing of three-dimensional models, through 3D modelling or 3D scanning.
  6. Creation and processing of other digital material (sounds, videos, etc.) that will be integrated within the virtual environment.
  7. Creation of 3D compositions in the virtual space.
  8. Composition and parameterization of the virtual environment

Design and programming of user navigation and interaction inside the virtual environment.

 

ΒIBLIOGRAPHY

  • Hughes, J. F., Van Dam, A., McGuire, M., Sklar, D. F., Foley, J. D., Feiner, S.K., Akeley, K. (2020). Γραφικά και Εικονική Πραγματικότητα: Θεωρία και Πράξη, Αθήνα: Εκδόσεις Φούντας.
  • Arnheim, R. (2003). Η δυναμική της αρχιτεκτονικής μορφής. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
  • Σιάκας, Σ. Θ. (2020). Τρισδιάστατος σχεδιασμός περιβάλλοντος 3D modeling για animation. Αθήνα: Εκδόσεις Φαίδιμος.
  • Grau, O. (2004). Virtual Art. From Illusion to Immersion. Cambridge MA: The MIT Press
  • Λέπουρας, Γ., Αντωνίου, Α., Πλατής, Ν., Χαρίτος, Δ. (2015). Ανάπτυξη συστημάτων εικονικής πραγματικότητας. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: hdl.handle.net/11419/2546
  • Βοσινάκης, Σ., 2015. Εικονικοί κόσμοι. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: hdl.handle.net/11419/3187
  • Σαντοριναίος, Μ., Ζώη, Σ., Δημητριάδη, Ν., Διαμαντόπουλος, Τ., Μπαρδάκος, Γ. (2015). Από τις σύνθετες τέχνες στα υπερμέσα και τους νέους εικονικούς-δυνητικούς χώρους. Ένα εγχειρίδιο για τον καλλιτέχνη που ασχολείται με την ψηφιακή τέχνη.. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: hdl.handle.net/11419/6076
  • Laurel, B. (2013). Computers as Theatre. Addison-Wesley Professional.
  • Calleja, G. (2011). In-Game: From Immersion to Incorporation. Cambridge MA: The MIT Press.
  • Lanier, J. (2017). Dawn of the New Everything: Encounters with Reality and Virtual Reality. Henry Holt and Co.
  • Bucher, J. (2017). Storytelling for Virtual Reality. Routledge.Wardrip-Fruin, N. & Montfort, N. (επιμ.), The New Media Reader (2003). Cambridge, Massachusetts: The MIT Press